Belén Barreiro i José Fernández-Albertos analitzen les relacions entre desigualtat econòmica i comportament electoral

El segon diàleg del cicle ‘Democràcies Violentades’ es va celebrar el passat 10 d'octubre al Palau Macaya

11 d'octubre de 2017

Amb el diàleg Declivi democràtic i riscos polítics de la desigualtat econòmica. Com s’aparta a la gent de la presa de decisions? celebrat al Palau Macaya de Barcelona es va posar punt i seguit al Cicle de Diàlegs que promou la Fundació Ernest Lluch, per reflexionar sobre tots aquells aspectes que tensionen i violenten a les democràcies. Els protagonistes del diàleg d’ahir van ser els doctors en Ciències Polítiques, Belén Barreiro (Directora de MyWord i expresidenta del Centro de Investigaciones Sociológicas) i José Fernández-Albertos (Científic Titular de OPIS de l’Institut de Polítiques i Béns Públics del CSIC).

La desigualtat econòmica potser hagi estat la conseqüència més visible i contrastable de la crisi, i el major focus de reflexió teòric. Economistes, sociòlegs i politòlegs han intentat calibrar els efectes sociopolítics de la desigualtat i els riscos d’inestabilitat que pot comportar, en contextos com l’espanyol, tot i que el fenomen es doni també a escala global.
I malgrat la presència de la desigualtat creixent el món no està articulant de manera estructural un ‘moviment dels desfavorits’ o una onada revitalitzadora dels partits polítics o moviments socials que representin a la gent que més en pateix les seves conseqüències. Hi ha la idea que un major grau de desigualtat atorga un major poder polític a aquells beneficiats de la desigualtat però també que els perjudicats de la desigualtat cada vegada estan més dividits i en competència. Aquesta atomització de les preferències polítiques dels potencials beneficiaris d’una millor redistribució pot explicar, en part, per què no veiem una coalició molt majoritària en favor d’aquestes polítiques que poguessin corregir les desigualtats existents i les seves conseqüències en forma de rebaixes de l’actual model social i de benestar. L’emergència de Podemos respon a diferents factors però la desigualtat econòmica n’és un dels principals segons Fernández-Albertos, juntament amb el factor generacional, sense el qual no es poden entendre els canvis en el comportament electoral. Per Barreiro la societat s’estructura en funció d’una doble bretxa: la digital/analògica i una altra més socioeconòmica que divideix entr acomodats i empobrits, entre aquells que poden satisfer les seves expectatives i aquells que no.

El proper diàleg tindrà lloc dimarts 24 d’octubre de 2017 a les 19h al Palau Macaya Barcelona i comptarà amb la participació de Gemma Pinyol i Nick Lowles per parlar-nos de Diversitat i contra-diversitat. Convivència i qualitat democràtica a Europa