Cristina Gallach i Lina Gálvez dialoguen sobre la desigualtat amb perspectiva de gènere, a València

Tercer diàleg del cicle sobre 'Desigualtats i democràcia' que impulsen l'IVIE i la Fundació Ernest Lluch

30 d'octubre de 2018

A continuació reproduïm la crònica elaborada des de l’IVIE correspoenent al diàleg realitzat el passat dilluns 29 d’octubre a València.

Les quotes són necessàries perquè, tot i que homes i dones som iguals, partim de situacions clarament desiguals
Cristina Gallach i Lina Gálvez protagonitzen el tercer dels 5 Diàlegs sobre Desigualtats i Democràcia organitzats per la Fundació Ernest Lluch i l’Ivie a València.

La Fundació Ernest Lluch i l’Ivie continuen desenvolupant el cicle ‘Diàlegs sobre Desigualtats i Democràcia, que ahir va reunir Cristina Gallach, alta comissionada per a l’Agenda 2030; i Lina Gálvez, consellera de Coneixement, Recerca i Universitat de la Junta d’Andalusia; per abordar les desigualtats des de la perspectiva de gènere.

En el seu diàleg, totes dues ponents van coincidir a assenyalar els avenços aconseguits a Espanya en els últims 40 anys, però també a destacar la distància en la que encara estem per assolir la igualtat plena entre homes i dones. A més, van insistir en la responsabilitat de les grans democràcies avançades en el lent progrés en igualtat de gènere que experimenten els països menys desenvolupats.

Cristina Gallach i Lina Gálvez van abordar les desigualtats entre dones i homes tant en el pla econòmic i professional, com en el privat, incloent la greu xacra de la violència de gènere. Gallach ha recordat que "per arribar a una societat més igualitària cal implicar a tots els agents: empreses, professionals, administració, ciutadania, etc."

Pel que fa al mercat de treball, Lina Gálvez va explicar que encara queda molt per fer per aconseguir la igualtat de gènere perquè "mentre que les dades en educació revelen que el 60% dels titulats universitaris són dones, només hi ha un 20% de catedràtiques en les universitats espanyoles. A més, els homes copen els òrgans directius de les empreses i en les titulacions de ciències i enginyeries les dones segueixen sent minoria ".

Les dues dialogants van analitzar també les oportunitats de les noves tecnologies i les xarxes socials per lluitar contra la desigualtat. Segons l’opinió de Cristina Gallach, la tecnologia hauria de facilitar la igualtat, però per a això, cal que totes les innovacions es desenvolupen des de la perspectiva inclusiva i d’igualtat de gènere. Per la seva banda, Lina Gálvez va parlar del perill que poden suposar les xarxes socials si s’utilitzen per mostrar imatges o textos masclistes i denigrants, encara que també estan demostrant ser una eina de mobilització per denunciar abusos i exigir el respecte i els drets de les dones.

Segons va explicar la consellera de Coneixement, Recerca i Universitat, un home obté millors salaris quan es casa i té fills, mentre que en la dona aquesta relació s’inverteix i el seu sou és menor quan té càrregues familiars. Això es produeix perquè la dona és la que renúncia a progressar en l’àmbit professional per poder atendre els seus fills o als seus progenitors.

En aquest sentit, Cristina Gallach va reclamar la necessitat de facilitar el treball en remot per poder conciliar la vida professional i laboral, una mesura que, no només afavoreix la productivitat, sinó que millora el benestar personal de les persones. Gálvez va donar suport està petició i ha insistit que "la cultura presentista en els llocs de treball és purament masculina".

Pel que fa a les desigualtats en l’àmbit privat, les dues ponents van coincidir en la importància que les cures de la família deixin d’assumir com una responsabilitat personal de les dones per endinsar-se en la cultura de la cura comú i la responsabilitat col·lectiva.

Finalment, Cristina Gallach i Lina Gálvez no van voler eludir les preguntes sobre la imposició de quotes de dones en l’administració i les dues es van mostrar a favor de la mesura, malgrat "la seva mala reputació", ja que estan demostrant que, de moment , la imposició legal és l’única manera que la dona pugui assolir determinats llocs. "Encara que els homes i dones som iguals, partim d’una situació clarament desigual que cal revertir com més aviat", va explicar Lina Gálvez.

Ressò mediàtic:

• Europa Press
  • La Vanguardia
  • ABC

Gálvez alerta de la pérdida del talento de las mujeres al tener menos oportunidades académicas y profesionales

Pots visionar el diàleg, aquí o en el canal de youtube de l’IVIE: