‘El talent afavoreix la productivitat i l’ocupació de qualitat però calen polítiques públiques per atreure’l i mantenir-lo’

13 de novembre de 2019

La Fundació Ernest Lluch i l’Ivie, en col·laboració amb la Fundació Bancaixa, van celebrar ahir a la tarda l’últim dels diàlegs inclosos en el cicle A la recerca de la prosperitat: els desafiaments de les migracions, que han desenvolupat a València durant 2019. En aquest cas, Ana Revenga, presidenta del Patronat ISEAK; i Teresa Coelho, responsable de Recursos Humans a KPMG Espanya, van centrar la seva intervenció en la competició internacional per l’atracció de talent i els seus efectes en les persones que es desplacen i sobre ls països d’origen i destinació.

Les dues van coincidir a assenyalar que la mobilitat de treballadors amb elevada formació és positiva perquè el talent que aporten afavoreix la productivitat i l’ocupació de qualitat. “El 10% de les patents de tot el món estan desenvolupades per persones que no treballen al seu país”, ha destacat. No obstant això, per a Ana Revenga cal aplicar polítiques públiques que contribueixin a atreure aquest talent i, a el mateix temps, també cal compensar els possibles perjudicis als països d’origen que pateixen la fuga de talents. En els últims anys, la mobilitat de les persones a la recerca d’un millor futur laboral no ha canviat tant, però sí que ho ha fet el perfil d’aquests treballadors, especialment per l’augment entre els més qualificats. A més, mentre que els llocs d’origen s’han diversificat, s’ha produït una concentració a les destinacions. Dues terceres parts dels universitaris que abandonen el seu país es desplacen a estats de l’OCDE. Principalment hi ha quatre països que absorbeixen aquest talent: Estats Units, Canadà, Austràlia i Regne Unit.

En el cas d’Espanya, segons Teresa Coelho ha millorat molt la qualitat del talent que té disponible, especialment, en els últims anys hi ha hagut un important avanç en les competències en anglès. No obstant això, cal potenciar també les competències tecnològiques i, ha volgut insistir també en la necessitat d’impulsar les competències transversals en aspectes més actitudinals i relacionats amb la pràctica empresarial. “Hi ha d’haver més connexió entre l’empresa i la universitat”, ha destacat.

Per la seva banda, Ana Revenga ha explicat que Espanya no resulta especialment atractiva per al talent perquè no hi ha incentius a la investigació. “Al país hi ha alguns pols de formació que atrauen talent, però és molt difícil per a altres regions que no tenen el teixit productiu ni les estructures econòmiques que afavoreixen el talent”.

Les dues expertes convidades al diàleg han dedicat part de la seva conversa a recordar la importància de fomentar la igualtat d’oportunitats com a base per potenciar el talent. “Les dones són més de la meitat de les migrants amb formació superior, i això pot contribuir al seu empoderament, però necessiten que es garanteixi la igualtat d’oportunitats tant per sortir de país d’origen com per trobar després un lloc de treball adequat en els de destinació “, ha aclarit Revenga.

Per a la directiva de KPMG, el problema actual no és d’escassetat de talent, sinó de dificultat a l’hora de trobar-lo. A més Coelho, insisteix també en no oblidar a les persones de més edat que poden aportar talent i experiència, si se les té en compte i es contribueix a actualitzar la seva formació.

Amb aquest diàleg, titulat La competició internacional pel talent: riscos i oportunitats territorials, finalitza el cicle que ha desenvolupat a València la Fundació Ernest Lluch i l’Ivie, amb la col·laboració de la Fundació Bancaixa, i que s’ha prolongat durant 2019. Francisco Pérez, director de Recerca de l’Ivie; i Joan Majó, president de la Fundació Ernest Lluch, van clausurar el cicle i van anunciar que es repetirà l’experiència el 2020, tot i que encara no es pugui avançar la temàtica que s’abordarà. L’objectiu d’aquests cicles és fomentar la discussió i el debat sobre aspectes que contribueixin a combatre la desigualtat entre les persones.

*Nota elaborada y cedida por el IVIE