El passat dissabte 18 de juliol a la basílica de Santa Maria del Pi (Barcelona) davant de prop d’un centenar de persones va tenir lloc la presentació del llargmetratge ‘Música Celestial’. Es tracta d’un documental que aprofundeix en les peripècies del fons de partitures barroques de Canet de Mar, un dels més importants del país. La misteriosa formació d’aquest impressionant llegat, particularment ric en partitures dels grans mestres del segle XVII, està relacionada amb la figura del compositor Tomàs Milans (1680-1742), mestre de capella del Palau Reial menor (conegut també com a Palau de la Comtessa) de la ciutat de Barcelona. Històricament aquest músic també havia estat conegut per haver acompanyat amb la seva música i la seva arpa les hores finals de Sant Josep Oriol.
La aproximació a aquest fons permet conèixer la quotidianitat dels mestres de capella, la concepció de la música com a element substancial dins la litúrgia barroca, i a la seva condició de símbol en la recerca incessant de la inspiració.
El llargmetratge documental, amb guió i direcció d’Àngels Diemand-Hartz i Luis Vega, compta amb la presència, entre d’altres, de l’escriptor i assagista Ramón AndrésRaimon Arola, i dels musicòlegs Josep Dolcet i Josep Maria Gregori.
Música catalana del S. XVIII
La interpretació musical va anar a càrrec de la Camerata Simfonia s. XVIII, dirigida per Jordi Ribell; i del cor de la Capella Musical de Santa Maria del Pi de Barcelona, amb el mestre Josep Martí i Montoliu al capdavant. Ambdues formacions varen interpretar partitures inèdites del mateix Tomàs Milans, així com dels mestres Benet Buscarons (1647-1711) i Joan Crisòstom Ripollès (ca. 1680-1747).