PUBLICACIONS

ELS REPTES DE LA DEMOCRÀCIA (I Jornada 2004)

Jornada Ernest Lluch (2004)

Autor DDAA

Editor Editat per Can Quintana-Museu de la Mediterrània i Fundació Ernest Lluch

Any de publicació 2005

Col·lecció: Jornades Torroella de Montgrí

Publicació anual de les jornades. Des de l’any 2004 la Fundació Ernest Lluch, Can Quintana – Museu de la Mediterrània i la Fundació Caixa de Girona porten a terme unes jornades anuals de referència a Catalunya que tenen com a objectiu l’afavoriment de la reflexió, del diàleg i del respecte en temes relacionats amb els valors que afecten a la ciutadania del segle XXI.

Aquesta publicació recull, doncs, les quatre ponències presentades durant la Jornada celebrada el 9 d’octubre de 2004. S’ofereixen quatre punts de vista diferents, però complementaris, al voltant dels reptes de la democràcia. En primer lloc, el filòsof Josep Ramoneda analitza els valors individuals i col·lectius, tant els tradicionals com els de més recent incorporació, que la democràcia hauria de defensar, però sense oblidar els deures.
A continuació el jurista Pere Jover ens parla de com aquests drets i deures es constitueixen en principis i drets constitucionals o normatius. Alhora, també aprofundeix sobre com el sistema democràtic ha de garantir una sèrie de valors. La tercera ponència, a càrrec de l’historiador Lluís Maria de Puig, se centra en els corrents que defensen una democràcia més activa en un món cada cop més globalitzat. En certa mesura es tracta d’una crítica des de dins del sistema, des de la defensa de la democràcia, però també del seu necessari i constant perfeccionament. I finalment, des de l’experiència de l’exercici del poder, el Molt Honorable Sr. Jordi Pujol va fer una valoració de tots els punts anteriors com a responsable polític, intentant analitzar les contradiccions que es generen en l’exercici del poder, però fent una defensa aferrissada de la política i dels polítics.