Classes socials, polarització i desigualtat, temes de debat al ‘Encuentro Ernest Lluch – UIMP 2013’

Seminari en el marc dels Cursos d'Estiu de la UIMP

12 de setembre de 2013

Del 2 al 4 de setembre es va celebrar a Santander la Trobada Ernest Lluch , en el marc dels Cursos d’Estiu de la UIMP . Sota el títol de ¿Cap a una societat polaritzada ? Classes socials , polarització i desigualtat, es va desenvolupar aquest curs dirigit pels professors Joan Trullén (UAB ) i Sebastià Sarasa ( UPF ) i amb el suport de Vittorio Galletto (Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona). Per a l’ocasió es va comptar amb un elenc de ponents i conferenciants, tots ells reconeguts experts en la matèria, com és el cas de: Jorge Rodríguez Menés (Universitat Pompeu Fabra); Manuel Pérez Yruela ( Institut d’Estudis Socials Avançats ( CSIC )); Màrius Domínguez (Universitat de Barcelona); Lluís Flaquer (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Leen Vandecasteele (Universität Tübingen); Miguel Caínzos (Universidade de Santiago de Compostela) i Jesús Leal (Universidad Complutense de Madrid).

La trobada va ser una posada en comú de les dades de les investigacions més recents en aquest camp i un espai de debat sobre els possibles escenaris de futur. Tant els estudiants com els professionals i professors que hi van participar van poder aprofundir en les derivades de la crisi econòmica sistèmica que ha afectat de manera desigual als països de la Unió Europea. Un impacte especialment greu a Espanya i en els altres països del sud d’Europa. Qüestions com ara ¿fins a quin punt aquesta crisi ha alterat o reforçat les pautes de desigualtat que venien apareixent en els anys de bonança econòmica? i sobre ¿fins a quin punt la crisi ha afectat la polarització social a Espanya? van ser tractades al llarg del curs.

Entre algunes de les idees -força de les aportacions realitzades destaquem :

Sebastià Sarasa:

• Amb l’actual crisi s’aprofundeixen algunes tendències cap a una major desigualtat i polarització en la distribució de la renda que ja existien prèviament .
  • Períodes de crisi ja ha hagut anteriorment però una diferència amb per exemple el període de crisi dels 80 és que llavors si bé les taxes d’atur eren del 20% , la taxa d’atur entre els homes adults era del aprox 5% , és a dir gairebé plena ocupació , afectava a joves i dones , en canvi ara la crisi afecta sobretot als homes .
  • La crisi actual polaritza la polarització de rendes : Es dóna una polarització ocupacional ( guanyen importància relativa les categories sociocupacionales inferiors i superiors) perd pes la classe mitjana i en afectar sobretot als homes , es redueix la diferència entre homes i dones. Augmenta la paritat .
  • La crisi reforça la dona com sustentadora principal de la llar : La tendència de la dona a participar en el mercat laboral s’ha vist recolzada per mesures com les ajudes a la guarderia , però que amb la crisi , (els governs regionals amb competències ) han estat de les primeres coses que s’han reduït, posant en perill aquesta paritat i sobretot dificultant el suport de les famílies en què l’home s’ha quedat a l’atur i qui té feina és la dona , podent afectar la pobresa infantil .

Lluís Flaqué:

• Espanya és un dels països en què més ha augmentat la desigualtat : Augment de la desigualtat molt relacionat amb els canvis en l’estructura de les famílies ( monoparentals , ) i de l’eficiència de l’Estat del Benestar per compensar diferències ( a Espanya molt poc eficient) .
  • Importància de polítiques redistributives ( Estat del Benestar ) per reduir desigualtat : “Redistribució pública , reciprocitat privada” són coses diferents , no tractar de compensar la falta d’una amb l’altra.

Joan Trullén i V. Galletto:

• Abordar la sortida de la crisi en clau exportadora : Potenciar els creixements de la productivitat de la indústria i apuntar a la PTF . En conseqüència , és condició necessària però no suficient per sortir de la crisi potenciar la indústria exportadora a partir de polítiques que activin la productivitat , especialment les relacionades amb l’R + D + ii la internacionalització.
  • Model de creixement basat en acumulació factors productius com ‘ Treball ‘ i ‘ Capital ‘ i no en millores tècniques.
  • Diferents models de creixement , diferents resultats en termes de desigualtat .
  • Augment de les desigualtats en renda entre països europeus , fi de la ” convergència ” .
  • Fort creixement de l’atur i de l’atur juvenil , però l’atur juvenil a Espanya ” només” és el 15 % de tot l’atur.
  • 22 trimestres de crisi : el problema és l’atur de llarg duración.Paro juvenil és greu perquè afecta la capacitat d’obtenir renda al llarg de tota la vida . Atur de llarga durada afecta els pares : relació amb pobresa infantil i de potencial desenvolupament ( pagar estudis , universitat , idiomes , , , , ).

Consulta el programa complet , aquí