La cruïlla europea: entre la crisi econòmica i la crisi política – Lliçó Magistral Ernest Lluch a Gandia 2016

Conferència de Salvador Forner a la Universitat d'Estiu de Gandia

26 de juliol de 2016

Com en edicions anteriors la Càtedra Alfons Cucó de reflexió política europea i la Fundació Ernest Lluch (Secció Valenciana) promouen una activitat oberta que, el passat dijous 21 de juliol a la Casa de la Cultura de Gandia, va estar centrada en la conferència La cruïlla europea: entre la crisi econòmica i la crisi política a càrrec del catedràtic d’Història contemporània de la Universitat d’Alacant el Dr. Salvador Forner, que es també titular de la Càtedra Jean Monnet (Comissió Europea) a la esmentada Universitat.

En la presentació, el professor Anaclet Pons va fer esment dels esdeveniments més recents que plantegen seriosos interrogants sobre el futur de la Unió Europea. El professor Forner va desplegar una perspectiva molt ampla i aclaridora, distingint tres etapes fonamentals del desenvolupament de la integració europea, implicant les relacions entre els ritmes de creixement econòmic, les reformes institucionals i les percepcions de l’opinió pública. Després de l’impuls inicial, el procés d’integració posterior a la caiguda del mur de Berlín entra en un període d’inflexió econòmica i institucional que, finalment, desemboca a la etapa actual on es manifesten greus dificultats: des de la crisi pel resultat del referèndum sobre la Constitució europea a França i els Països Baixos al 2005, fins al més recent increment en la representació europea dels partits favorables a la sortida, la crisi de la immigració, l’amenaça terrorista gihadista, i la caiguda del suport respecte a la pròpia naturalesa de la Unió Europea durant la crisi econòmica, el Brexit, etc. Es tracta d’una cruïlla on les institucions han d’avaluar amb molt cura les noves tendències de la opinió publica dins dels estats.

El col·loqui posterior a la conferència suscità interessants consideracions respecte als problemes analitzats. L’acte comptà amb una nombrosa i atenta audiència, i la presència del nou director de la Universitat d’Estiu, el Dr. Joan Emili Aura.

*Crònica facilitada per Salvador Almenar – Secció Valenciana de la Fundació Ernest Lluch